Skrinlagda planer på cykelväg mot Härad

Att tämligen ostört kunna cykla till och från Strängnäs har länge varit en vision för boende i Härad. Och så verkar det förbli.

Cykelvägen som når fram till Eskils källa kommer inte att förlängas västerut.

Cykelvägen som når fram till Eskils källa kommer inte att förlängas västerut.

Foto: Lars Kilström

Strängnäs kommun2019-10-16 06:06

Kommunen har, låter teknik- och fritidsnämndens ordförande Sixten Skullman (M) meddela, beslutat att avblåsa projektet.

–  Det låter jättetråkigt, säger Häradsbon Dennis Liekna.

Han cyklar inte sällan från hemmet till resecentrum.

– Den sträckan tar bara cirka en kvart med elcykeln. Jag tycker det är skönt att cykla. Om förbindelserna mellan Härad och Strängnäs varit bättre hade fler använt cykeln, är jag helt säker på.

Den värsta biten för cyklister som ska samsas med tät trafik är sträckan från St Eskils källa och västerut, fram till dess att 55 :an och gamla E 20 skiljs åt efter krönet.

– Korsningen där gamla E 20 möter riksväg 55 är hemsk för bilister, men förstås ännu värre för de som måste ta sig över den med cykeln, säger Dennis Liekna.

Från St Eskils källa och till nämnda korsning är avståndet drygt 1 000 meter. Just den biten har kommunen under lång tid haft tankar på förse med en gång- och cykelbana. Men nu verkar planerna vara totalt skrinlagda.

Så här formulerar sig ordförande Sixten Skullman i en skrivelse till teknik-och fritidsnämnden och Trafikverket:

"Strängnäs kommun beslutar att avsluta projektet gång- och cykelväg längs väg 55 till Eskils källa. Projektet avslutas av ekonomiska skäl och att lösningen inte är optimal".

Krister Pihl är handläggare på teknik- och servicekontoret. Han utvecklar:

– Enligt Trafikverkets prognos skulle det kosta 14 000 kronor metern att anlägga den här vägen. Totalkostnaden på 14 miljoner hade delats mellan oss och Trafikverket.

– Det höga priset beror på hur terrängen ser ut där, och bedömningen är att kommunen helt enkelt inte har råd.

Efter att riksväg 55 och gamla E 20 skiljs åt vid nämnda korsning en kilometer längre västerut avtar biltrafiken.

Zakaria Nor är projektledare på Trafikverket.

– Jag är ganska förvånad över att kommunen drar sig ur projektet, som ändå drivits så pass länge. Vår ambition var att bygga cykelvägen under 2020 och 2021, tror jag. Så det är ett tråkigt besked, för utan kommunens finansiering kan vi inte gå vidare.

Tidningen ringde upp oppositionsrådet Mia Nerby (C), som är mycket förvånad.

– På nästa nämndmöte kommer vår representant Erik Granbeck  att lyfta den här frågan. Jag tycker att beslutet är olyckligt och vi behöver en ordentlig förklaring till varför det blev ett ordförandebeslut.

Tidningen har sökt Sixten Skullman som inte vill kommentera saken ytterligare.

Hit fram till korsningen där 55:an och gamla E 20 skiljs åt ville Trafikverket dra en cykelbana, men kommunen backade ur av ekonomiska skäl.
Hit fram till korsningen där 55:an och gamla E 20 skiljs åt ville Trafikverket dra en cykelbana, men kommunen backade ur av ekonomiska skäl.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!