Fogdön drabbad av Telias största råttattack

Råttor gnager sig fram i underjordiska kabelkanaler. I förödelsens spår följer stora problem med internet, teve och telefoni.

Francoise Öhlin, 81 år, bor nästan längst ut på Fogdön och är beroende av sitt bredband för att ha kontakt med omvärlden, bland annat släkten i Frankrike som hon ofta pratar med via Skype.

Francoise Öhlin, 81 år, bor nästan längst ut på Fogdön och är beroende av sitt bredband för att ha kontakt med omvärlden, bland annat släkten i Frankrike som hon ofta pratar med via Skype.

Foto: Åsa Wallin

Strängnäs2019-11-07 18:01

I slutet av september skrev tidningen om att gnagare orsakat ett mer än månadslångt fiberavbrott för boende utanför Mariefred. Nu har ett större antal hushåll på Fogdön drabbats av samma sak.

Francoise Öhlin är 81 år och bor nästan längst ute på Fogdölandet, drygt en och en halv mil från centrala Strängnäs.

– Jag är i väldigt stort behov av fiber i min vardag. Jag använder den exempelvis för att betala räkningar, titta på teve och ha kontakt med min familj i Frankrike. Vi brukar prata på Skype varje vecka och nu har jag inte kunnat göra det på tre veckor, säger hon och tillägger: 

– Jag har fortfarande kvar den fasta telefonin, gudskelov. Det ger en viss säkerhet bland alla dessa nyheter.

Det drabbade fibernätet ägs och drivs av det Teliaägda bolaget Zitius. 

På sin hemsida anger kabeloperatören att avbrotten på Fogdön började redan den 1 oktober, att reparationer pågår och att problemen beräknas i vara helt avhjälpta först den 30 november.

Zitius uppmanar alla som har problem att felanmäla det till sina respektive leverantörer av bredbandstjänster. 

Det har Francoise Öhlin gjort, men trots flera samtal till Telia har hon nu varit utan sin uppkoppling i drygt tre veckor.

Ett par kilometer bort, på Rosenlund, bor Håkan Fredlund med hustrun Margaretha. De har precis fått sin fiber reparerad – tror han.

– Vi är bortresta just nu och kommer hem på lördag, men det är sagt att det är lagat. Äntligen! Jag tycker att det är för jäkligt att det ska ta så lång tid att fixa som en månad, så när som på en dag. 

Under avbrottet har paret inte haft teve, telefoni eller internet och tvingats betala räkningar sittandes i bilen närmare stan, där det finns 4G-täckning.

– Telia får skärpa till sig. De har blivit så stora så jag vet inte om de bryr sig om kunderna längre, säger Håkan Fredlund.

Den förklaring han fått från teleteknikerna är gnagare.

– Tydligen har råttor levt rövare i ett kopplingsskåp en kilometer från huset, säger Håkan Fredlund som fått berättat för sig att Telia tvingades gräva upp och byta ut en hel kilometer fiberkabel, för att kunna avhjälpa felet.

– En kilometer kopparkabel – man undrar ju vad det kostade. Och vi är långt ifrån ensamma om att vara drabbade här ute. 

Hur många hushåll det handlar om är ännu oklart – tidningen erfar att det kan handla om ett mycket stort antal.

– Det är väldigt beklagligt att kunder står utan fiber, men vi jobbar på det, säger Magnus Limås på Telia.

– Vi har fått in runt 18 felanmälningar hittills. Det är viktigt att kunder som upplever problem felanmäler, så att vi får hela bilden klar för oss.

Vad tekniker hittills kunnat konstatera är att råttor har tagit sig in i Zitius kabelstation på Fogdö – och vidare ut i systemet av plaströr med fiberkabel.

– Det är tyvärr en mycket större omfattning än vi först trott. För varje spadtag vi tar och det finns spår av råttor måste vi fortsätta, säger Magnus Limås. 

Ni gräver från stationen och ut mot varje enskild felanmälan?

– Så kan man enkelt förklara det.

Det låter väldigt tidsödande och kostsamt.

– Det är det, tyvärr. Men vi har ett ansvar mot våra kunder och vill precis som dem att det blir avhjälpt så snart som möjligt.

Vad gör ni för att det här inte ska upprepas?

– Vi får se på hur de kommit in i kanalisationen och hur vi kan göra det bättre när vi stänger igen. Vi har lagt massor av fiber i Sverige och aldrig stött på problem med gnagare på den här nivån. Det här är ett väldigt oturligt fall.

Drabbade Teliakunder kan komma att få ersättning.

– Man får börja med att göra en felanmälan på vår hemsida. Steg ett är att man inte ska behöva betala för tjänster man inte kan använda, sedan får vi ta det från fall till fall, säger Magnus Limås.

"Detaljer kring vad råttorna är sugna på har jag inte, men de gnager på delar av kablarna", säger Magnus Limås på Telia. Råttbilden är från ett annat sammanhang.
"Detaljer kring vad råttorna är sugna på har jag inte, men de gnager på delar av kablarna", säger Magnus Limås på Telia. Råttbilden är från ett annat sammanhang.
Karta: Fogdön
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!