Replik Svar på insändaren " Utmaningsrätt är positivt" publicerad 16 augusti

I ett svar på min debattartikel om varför utmaningsrätt är slöseri med Strängnäs skattepengar så beskriver Björn Lindgren Svenskt Näringslivs syn på privatisering.

Lindgren jämför med en Volvo V70 och komponentleverantörerna till en bil. Jämförelsen haltar. För delområden där behovet delas med andra används med fördel underleverantörer även i kommuner. Det gäller allt från livsmedelsråvaror till programmering av IT-stöd. En skillnad mellan kommunen och en V70 är också att kunden väljer själv att betala för bilens kvalitet. Svenskt Näringsliv och borgerliga partier propagerar däremot för hårt slimmade organisationer inom kommunerna. De ifrågasätter priset för kvalitet och är ovilliga att betala för varan genom skatten. De väljer en sämre bil, men åt andra.

Enligt debattsvaret den 5 september från den borgerliga oppositionen är det inte heller komponenter i verksamheten utan själva kärnan, såsom äldreomsorg, som ska utmanas.

Läs tidningens ledarsida. Den liberala ledarsidan har förstått. De möjliga vinsterna med utmaningsrätt är få och bristerna är många. Svenskt Näringslivs egen sida rekommenderas också. Täby som Lindgren tar upp har haft utmaningsrätt i 11 år. De har under den tiden haft tre utmaningar. Under de senaste fem åren har bara tre kommuner tillkommit, tillsammans har de haft två utmaningar.

Utmaningsrätt är förhoppningsvis bara mossigt ideologiskt floskler utan påverkan, men kan i värsta fall vara ett dyrt sätt att tappa kontrollen över den egna verksamhetens utvecklingspotential.

David Aronsson

Gruppledare Vänsterpartiet Strängnäs