Hela min kropp ville ringa upp bedragaren

Foto: PĂ€r Fredin

GÀstkrönika2023-12-05 05:02
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Men ska det vara sÄ svÄrt att inte uppge sin kod, att inte ta fram sin bankdosa eller bankid nÀr en bedragare ringer? Ja, det kan vara oÀndligt svÄrt, eftersom brottslingen hela tiden Àndrar skepnad. Det som Àr en vÀlkÀnd metod finns per definition inte. NÀr polisen, banken och media varnar i stort uppslagna meddelanden har nÀtbedragarna redan gÄtt vidare.

Under 2022 anmĂ€ldes drygt 180 000 bedrĂ€gerier, skriver BrĂ„ (2023:11). Knappt vart femte bedrĂ€geribrott sker genom ”social manipulation”, men dessa stĂ„r för nĂ€stan hĂ€lften av brottsvinsterna. I regel pĂ„stĂ„r bedragaren att hen ringer frĂ„n polisen eller banken. Offret skrĂ€ms upp med en pĂ„hittad historia.

”RĂ€ddaren” erbjuder en lösning, men lĂ„tsas samtidigt vara ansvarstagande med rĂ„d som att ”du borde inte lĂ€mna ut dina koder”. I slutĂ€ndan kan det vara offret sjĂ€lv som framhĂ€rdar i att lösa situationen, det Ă€r ju brĂ„ttom och banken kanske inte svarar. ”Pengarna förs i regel över till ett mĂ„lvaktskonto för att i slutĂ€ndan hamna hos ett kriminellt nĂ€tverk”, skriver BrĂ„.

Vishing, phishing och smishing Àr tre kategorier bedrÀgeribrott. Vishing Àr den sociala varianten som beskrivits ovan, phishing Àr nÀtfiske via exempelvis falska webbplatser och smishing falska meddelanden via sms. Före detta SvD-journalisten Jan Blomgren rÄkade i princip ut för alla tre i en bedrÀgerihÀrva som till slut ledde till att han förlorat 1,3 miljoner kronor i en personlig tragedi med ett rÀttsligt efterspel som inte Àr slut (SvD 28/11).

Blomgren vaknade av ett sms om en mobiltelefon han pĂ„stods ha bestĂ€llt. Han valde att ringa upp för att korrigera misstaget. Den hjĂ€lpsamme i andra Ă€nden beklagade och kopplade vidare till sin kontakt pĂ„ ”banken” för att pengarna skulle kunna betalas tillbaka. Sedan var bedrĂ€gerihĂ€rvan i gĂ„ng, skulderna byggdes pĂ„ och till slut var katastrofen ett faktum.

”Jag vet att jag har handlat naivt och vĂ„rdslöst och jag skĂ€ms men jag tycker inte att jag agerat i lagens mening sĂ€rskilt klandervĂ€rt”, sĂ€ger han apropĂ„ risken att han inte fĂ„r tillbaka sina pengar. VĂ„rdslösheten och naiviteten kan diskuteras, jag Ă„terkommer till det. Skammen delar han med i stort sett alla bedragna, vilket leder till att fĂ€rre brott anmĂ€ls och klaras upp. Hur kunde jag vara sĂ„ dum?! Jan Blomgren ska tvĂ€rtom vara stolt över att han trĂ€der fram och berĂ€ttar. DĂ€rmed förhindrar han brott.

Jag blev sjÀlv en pinne i statistiken hÀrom veckan nÀr jag skulle handla pÄ nÀtet. Jan Blomgren hade varit uppe och tittat pÄ hockey, sjÀlv satt jag dÀr sent pÄ kvÀllen. Ingen bra idé. Först nÀr jag skulle genomföra betalningen sÄg jag att priset var betydligt högre och i amerikanska dollar. Jag avbröt genast, men nÀr jag loggade in pÄ min bank sÄg jag att pengarna redan dragits.

Det var ingen större summa. SĂ€ljaren, om det nu var sĂ€ljaren, mejlade och ville att jag skulle ringa upp mellanhanden och fixa sĂ„ att köpet gick tillbaka och att jag fick tillbaka pengarna. Jag valde i stĂ€llet att kontakta banken och spĂ€rra kortet. Jag skulle göra en polisanmĂ€lan och sedan en reklamation av kortköpet. Om jag fĂ„r tillbaka pengarna vet jag fortfarande inte men jag har bestĂ€mt mig för att det Ă€r lĂ€ropengar om det inte blir sĂ„. Var försiktigare nĂ€sta gĂ„ng!

Problemet dÀr vid datorn, inser jag, var att hela min kropp ville ringa upp den dÀr uslingen. Jag var lurad, krÀnkt och förbannad. Det Àr mina pengar! Jag förstÄr Jan Blomgren sÄ vÀl, liksom att jag förstÄr de andra som blivit bedragna. Vi har alla ett jobb att göra, med att skÀmmas mindre och berÀtta mer. Bara sÄ kan den hÀr avskyvÀrda kriminaliteten stoppas.

Johan Rudström Àr ledarskribent pÄ Upsala Nya Tidning (lib). Texten Àr tidigare publicerad dÀr