Är det en bra idĂ© att köpa ut anstĂ€llda?

Syftet med utköpen Ă€r att teckna avtal som alla nĂ€r nöjda med—arbetsgivare, anstĂ€llda och deras fackförbund.

Syftet med utköpen Ă€r att teckna avtal som alla nĂ€r nöjda med—arbetsgivare, anstĂ€llda och deras fackförbund.

Foto: Adam Wrafter/TT

Ledare2024-04-22 18:43
Detta Àr en ledare. Eskilstuna-Kuriren Àr en liberal tidning.

Eskilstuna kommun har köpt ut 113 personer mellan 2019 och 2023. Summan för utköpen uppgĂ„r totalt till 16,3 miljoner kronor. 

Med tanke pÄ att det Àr skattepengar som anvÀnds till utköpen finns det all anledning att granska vad de anvÀnts till och om summorna Àr rimliga.

Ett utköp innebĂ€r att en anstĂ€lld och dennes arbetsgivare kommer överens om att den anstĂ€llde lĂ€mnar sin tjĂ€nst och fĂ„r pengar för det. 

Det kan handla om personer som arbetsgivaren vill bli av med pÄ grund av felrekrytering, samarbetssvÄrigheter, eller att den anstÀllde pÄ annat sÀtt beter sig olÀmpligt.

Ibland Ă€r problemen sĂ„ omfattande att det finns skĂ€l att gĂ„ skilda vĂ€gar. I vissa av dessa fall har arbetsgivaren ett tydligt stöd i lagen för att göra sig av med en medarbetare, men inte alltid. I det senare fallet anvĂ€nder sig arbetsgivare ofta av luddiga formuleringar som: "tappat förtroende för en medarbetare". 

Det kan Ă€ven handla om att en medarbetare inte lĂ€ngre kan utföra sitt arbete pĂ„ grund av sjukdom eller annan ohĂ€lsa. DĂ„ har arbetsgivaren ett ansvar att hitta andra arbetsuppgifter som matchar arbetsförmĂ„gan. Men anses inte nĂ„gon annat lĂ€mpligt arbete finnas i kommunen kan utköp vara en möjlighet. 

I Eskilstuna Àr detta den vanligaste orsaken till utköp, enligt Susanne Carlsson, HR-direktör pÄ Eskilstuna kommun.

Utköp kan ocksĂ„ anvĂ€ndas för att runda las-listan vid uppsĂ€gningar. Om den person som arbetat lĂ€ngst pĂ„ en arbetsplats exempelvis har nĂ€ra till pension kan den erbjudas ett utköp som innebĂ€r att den kompenseras för de mĂ„nader som Ă€r kvar till pensionen. Det gör att nĂ„gon med kortare arbetstid kan arbeta kvar. 

Oavsett skĂ€l Ă€r det ofta en krĂ„nglig process att sĂ€ga upp eller avskeda en person – sĂ€rskilt om det uppstĂ„r en tvist. Att driva ett fall i domstol kostar mycket pengar. Det tar tid och utfallet Ă€r lĂ„ngt frĂ„n givet. 

Ett utköp, ger ett garanterat resultat och gĂ„r ofta relativt snabbt att genomföra. Arbetsgivaren vet i normalfallet ungefĂ€r vad det kommer att kosta – redan frĂ„n början. 

Syftet med utköpen Ă€r att teckna ett avtal som alla nĂ€r nöjda med—arbetsgivare, de anstĂ€llda och deras fackförbund.

Utköpen Ă€r vanliga i kommuner och regioner och de kostar stora summor. Under 2019 och första halvan av 2020 köptes exempelvis anstĂ€llda i Sveriges kommuner och regioner ut för minst 826 miljoner kronor, enligt SVT (26/10 2020). 

Skillnaderna mellan kommunerna Ă€r dock stora. En del anvĂ€nder regelbundet utköp andra inte alls. Eskilstuna tillhör av allt att döma mittenskiktet. Summorna som anvĂ€nts (mellan 2019 och 2023) för att köpa ut anstĂ€llda varierar frĂ„n 22 250 kronor för att köpa ut en personlig assistent till 891 000 kronor för att köpa ut chefen pĂ„ kommunledningskontoret 2019. 

Man kan ha synpunkter pĂ„ summorna. Men ett utköp behöver inte bli dyrare Ă€n en lĂ„ngdragen tvist. 

Det finns ÀndÄ skÀl att skÀrskÄda systemet och hur det anvÀnds.

Det finns exempel frÄn Kommunsverige dÀr kommunen köpt ut chefer som sjÀlva ville sluta. Det finns ocksÄ exempel pÄ anstÀllda som till synes satt i system att missköta sig till den milda grad att de blir utköpta gÄng pÄ gÄng. De nya arbetsgivarna tycks sÀllan kolla referenserna sÀrskilt noga. De anstÀlls i en ny kommun bara för att bli utköpta igen. Det borde inte vara möjligt.