Eskilstuna kommun har köpt ut 113 personer mellan 2019 och 2023. Summan för utköpen uppgÄr totalt till 16,3 miljoner kronor.
Med tanke pÄ att det Àr skattepengar som anvÀnds till utköpen finns det all anledning att granska vad de anvÀnts till och om summorna Àr rimliga.
Ett utköp innebÀr att en anstÀlld och dennes arbetsgivare kommer överens om att den anstÀllde lÀmnar sin tjÀnst och fÄr pengar för det.
Det kan handla om personer som arbetsgivaren vill bli av med pÄ grund av felrekrytering, samarbetssvÄrigheter, eller att den anstÀllde pÄ annat sÀtt beter sig olÀmpligt.
Ibland Àr problemen sÄ omfattande att det finns skÀl att gÄ skilda vÀgar. I vissa av dessa fall har arbetsgivaren ett tydligt stöd i lagen för att göra sig av med en medarbetare, men inte alltid. I det senare fallet anvÀnder sig arbetsgivare ofta av luddiga formuleringar som: "tappat förtroende för en medarbetare".
Det kan Àven handla om att en medarbetare inte lÀngre kan utföra sitt arbete pÄ grund av sjukdom eller annan ohÀlsa. DÄ har arbetsgivaren ett ansvar att hitta andra arbetsuppgifter som matchar arbetsförmÄgan. Men anses inte nÄgon annat lÀmpligt arbete finnas i kommunen kan utköp vara en möjlighet.
I Eskilstuna Àr detta den vanligaste orsaken till utköp, enligt Susanne Carlsson, HR-direktör pÄ Eskilstuna kommun.
Utköp kan ocksÄ anvÀndas för att runda las-listan vid uppsÀgningar. Om den person som arbetat lÀngst pÄ en arbetsplats exempelvis har nÀra till pension kan den erbjudas ett utköp som innebÀr att den kompenseras för de mÄnader som Àr kvar till pensionen. Det gör att nÄgon med kortare arbetstid kan arbeta kvar.
Oavsett skĂ€l Ă€r det ofta en krĂ„nglig process att sĂ€ga upp eller avskeda en person â sĂ€rskilt om det uppstĂ„r en tvist. Att driva ett fall i domstol kostar mycket pengar. Det tar tid och utfallet Ă€r lĂ„ngt frĂ„n givet.
Ett utköp, ger ett garanterat resultat och gĂ„r ofta relativt snabbt att genomföra. Arbetsgivaren vet i normalfallet ungefĂ€r vad det kommer att kosta â redan frĂ„n början.
Syftet med utköpen Ă€r att teckna ett avtal som alla nĂ€r nöjda medâarbetsgivare, de anstĂ€llda och deras fackförbund.
Utköpen Àr vanliga i kommuner och regioner och de kostar stora summor. Under 2019 och första halvan av 2020 köptes exempelvis anstÀllda i Sveriges kommuner och regioner ut för minst 826 miljoner kronor, enligt SVT (26/10 2020).
Skillnaderna mellan kommunerna Àr dock stora. En del anvÀnder regelbundet utköp andra inte alls. Eskilstuna tillhör av allt att döma mittenskiktet. Summorna som anvÀnts (mellan 2019 och 2023) för att köpa ut anstÀllda varierar frÄn 22 250 kronor för att köpa ut en personlig assistent till 891 000 kronor för att köpa ut chefen pÄ kommunledningskontoret 2019.
Man kan ha synpunkter pÄ summorna. Men ett utköp behöver inte bli dyrare Àn en lÄngdragen tvist.
Det finns ÀndÄ skÀl att skÀrskÄda systemet och hur det anvÀnds.
Det finns exempel frÄn Kommunsverige dÀr kommunen köpt ut chefer som sjÀlva ville sluta. Det finns ocksÄ exempel pÄ anstÀllda som till synes satt i system att missköta sig till den milda grad att de blir utköpta gÄng pÄ gÄng. De nya arbetsgivarna tycks sÀllan kolla referenserna sÀrskilt noga. De anstÀlls i en ny kommun bara för att bli utköpta igen. Det borde inte vara möjligt.